• Η ΠΟΛΗ
  • Ο ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ
  • ΣΗΜΕΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ

Εισαγωγή

Το Κόπερ - Καποδίστρια, μια από τις παλαιότερες πόλεις στη Σλοβενία, αναπτύχθηκε σε ένα πετρώδες νησί με το ρωμαϊκό όνομα Capris Insula Capraria («το νησί των αιγών»). Από τις τρεις παραθαλάσσιες πόλεις της Σλοβενίας (Κόπερ, Ίζολα και Πιράν), το Κόπερ έχει βιώσει τις πιο πολλές τροποποιήσεις. Οι λόγοι γι’ αυτό πρέπει επίσης να αναζητηθούν στις αλλαγές διαφόρων βασιλείων και κρατών, οι οποίες σηματοδότησαν την πόλη με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ονόματά τους. Το Κόπερ ονομάστηκε Capris κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους, Insula Capraria στις εποχές του Πάπα Γρηγορίου Α’ (599), της Ιουστινόπολη υπό τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία (μεταξύ 6ου και 8ου αι.) και Caput Histriae (κεφάλι/ αρχή της Ίστριας) από τους Πατριάρχες της Ακίλειας. Οι Βενετοί μετάλλαξαν το όνομα αυτό στην ιταλική μορφή, Καποδίστρια. Το σλοβένικο ισοδύναμο του ονόματος είναι το Κόπερ. Σήμερα, το Κόπερ είναι μια εμπορική, πανεπιστημιακή και τουριστική πόλη, συνεχίζοντας να αναπτύσσει την προσφορά της ως πράσινο προορισμό όσον αφορά τα παραθαλάσσια θέρετρα, τον ναυτικό τουρισμό (κρουαζιέρες), τον αθλητισμό και τη γαστρονομία. Επισκεφθείτε τον επίσημο ιστότοπο του Δήμου Κόπερ – Καποδίστρια: http://www.koper.si/

Η πόλη του Κόπερ.
Άποψη του λιμανιού του Κόπερ.

Κόπερ – Καποδίστρια

Η πιο μακροχρόνια επικυριαρχία της πόλης ήταν αυτή της Ενετικής Δημοκρατίας (1279-1797), εποχή που το Κόπερ γνώρισε οικονομική (εμπόριο, παραγωγή αλατιού) και πολιτιστική ευημερία (ζωγραφική, μουσική). Η βενετσιάνικη περίοδος εξακολουθεί να αντηχεί στην αρχιτεκτονική της πόλης· παρά τις πολυάριθμες σύγχρονες παρεμβάσεις, διατήρησε τον μεσαιωνικό της χαρακτήρα, ενώ η πόλη είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μεσαιωνικών Πόλεων. Κατά τον Μεσαίωνα, το Κόπερ ήταν ένα νησί περιτριγυρισμένο από τοίχους και σύνδεση με την ενδοχώρα μέσω μιας ξύλινης γέφυρας προς την κατεύθυνση του Σκοτσάν (Škocjan). Προστατεύονταν από ένα ισχυρό φρούριο – το Κάστρο Λιονταριών – και περιβάλλονταν από απέραντες αλυκές. Η σημασία του Κόπερ άρχισε να φθίνει τον 18ο αιώνα, όταν η Τεργέστη ανακηρύχθηκε ελεύθερος λιμένας και έφθασε στο τέλος με την πτώση της Ενετικής Δημοκρατίας.

Την περίοδο από τον 19ο αιώνα έως τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο (δηλαδή από την Ναπολεόντειο Αυτοκρατορία το 1806-1813 έως τη Μοναρχία των Αψβούργων το 1813-1918), το Κόπερ γνώρισε πολυάριθμες αλλαγές στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Αυτή η περίοδος σηματοδοτήθηκε από τη μείωση των αλυκών, που εγκαταλείφθηκαν εξ ολοκλήρου το 1912, και από τη μεταβαλλόμενη διάταξη της πόλης, η οποία άρχισε να χάνει τον νησιωτικό της χαρακτήρα. Το 1825 κατασκευάστηκε μια δεύτερη οδική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα (Semedela Road), ακολουθούμενη από τον παράκτιο δρόμο στα μέσα του 19ου αιώνα, μια θαλάσσια σύνδεση με την Trieste-Poreč και τη σιδηροδρομική σύνδεση Trieste-Poreč το 1902.

Κάτω από την ιταλική αυτοκρατορία, το Κόπερ έχασε εντελώς τον νησιωτικό χαρακτήρα του μέσω της αποστράγγισης των έρημων αλυκών. Το διάστημα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο προκάλεσε περαιτέρω αλλαγές. Μέχρι την τελική απόφαση περί των συνόρων με την Ιταλία, με την υπογραφή του Μνημονίου του Λονδίνου το 1954, όταν έγινε επίσημα μέρος της πρώην Γιουγκοσλαβίας, το Κόπερ ανήκε στη ζώνη Β που διαχειρίζονταν ο εθνικός στρατός της Γιουγκοσλαβίας, που ανήκε αρχικά στην Ιουλιανή Βενετία (Julian March) και από τον Σεπτέμβριο 1947 στην ουδέτερη περιοχή που ονομάζεται Ελεύθερη Τεργέστη (FTT). Ως τμήμα της Γιουγκοσλαβίας, το Κόπερ γνώρισε βαθιές αλλαγές στην εθνική δομή του. Αυτό επέφερε επίσης νέες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις τόσο στο κέντρο της πόλης όσο και στα περίχωρά της, ιδιαίτερα όσον αφορά την τεράστια ανάπτυξη με την κατασκευή του λιμανιού.